Senarai Penerbit
Categories
Maklumat Akaun

Dapatkan Sekarang

Sultan Muhammad Al-Fatih, Sang Penakluk Konstantinopel

Sultan Muhammad Al-Fatih, Sang Penakluk Konstantinopel
Terbitan: Darul Haq
Product Code: DH
Ukuran Buku: (Tinggi x Lebar x Tebal)(cm) 24.6 x 17.6 x 1.6

ISBN: 9786026845320
Availability: Out Of Stock
Price: RM20.00
Qty:     - OR -   Add to Wish List
Add to Compare

Judul: Sultan Muhammad Al-Fatih, Sang Penakluk Konstantinopel | Judul Asal (‘Arab): Fatih Al-Qasthanthiniyyah As-Sulthan Muhammad Al-Fatih | Penulis/Penyusun: Dr. ‘Ali bin Muhammad Ash-Shallabi | Tahqiq/Takhrij/Syarah: Penulis | Penterjemah: Hanif Yahya | Penerbit: Darul Haq | Berat: 303g | Muka Surat: 260m/s. (Soft cover) | Ukuran buku: 24.6cm (tinggi) x 17.6cm (lebar) x 1.6cm (tebal) | ISBN:  978-602-6845-32-0 |


Inilah tokoh atau bintang paling menyinar yang lahir dari kekhalifahan Turki Utsmani. Cukuplah sebagai bukti kehebatan dan jasa besarnya, kejayaannya menaklukkan Konstantinopel, ibu kota Kaisar Bizantium (Rom) pada ketika itu, sehingga ia pun menjadi salah satu negeri kaum muslimin sampai ke hari ini.

Salah satu faktor penting yang mendukungnya, adalah kedekatan beliau kepada para ulama. Di sini turut terkandung pelajaran luar biasa betapa keteguhannya dalam berpegang kepada agama dan mengikuti nasihat para ulama menjadi bukti tercapainya sebuah kejayaan.

Bahkan penulis buku ini mengatakan bahawa penakluk maknawi yang sesungguhnya atas Konstantinopel adalah sang ulama tersebut.

Dan karaktor peribadi Al-Fatih, tidak hanya tentang kebijksanan, keberanian dan kegigihan, tetapi juga akhlak yang mulia dan disiplin yang tinggi.

Perhatikanlah sikapnya kepada semua pihak termasuk toleransinya terhadap para musuhnya, yang akan dikenang sepanjang masa oleh kawan mahupun lawan.

Peradaban suatu negeri dan peribadi yang dibina di atas kebaikan, pasti akan mendatangkan kebaikan.

Dalam buku ini, anda akan dapat meneliti bagaimana berdirinya kekhalifahan Turki Utsmani, diikuti perjalanan sejarahnya yang bertabur prestasi gemilang dari satu khalifah ke khalifah lain.

Di antara yang terpenting adalah rincian kisah penaklukan kota besar Konstantinopel, dari awal persiapan hingga detik-detik terakhir jatuhnya.

Di samping sederet prestasi penuh fenomena, kekhalifahan Turki Utsmani pernah mengalami kekalahan bahkan kemunduran hingga titik yang mengerikan, yang disebabkan oleh serangan dan desakan dari luar, langkah-langkah pemimpinnya yang tidak tepat, dan diperburuk oleh pertikaian dari dalam.

Tetapi bagaimana kekhalifahan ini justeru semakin teguh setelah itu? Ini salah satu pelajaran berharga yang akan dapat kita temukan dalam buku ini.

Semoga bermanfaat.

Write a review

Your Name:


Your Review: Note: HTML is not translated!

Rating: Bad           Good

Enter the code in the box below:



© 2014 ATSAR Enterprise | Galeri Ilmu Ahli Sunnah. All Rights Reserved.

Website tuned by fidodesign.net