Senarai Penerbit
Categories
Maklumat Akaun

Dapatkan Sekarang

Sejarah 25 Nabi dan Rasul, Serial Sirah Kanak-kanak (Jilid 4)

Sejarah 25 Nabi dan Rasul, Serial Sirah Kanak-kanak (Jilid 4)
Terbitan: Perisai Quran
Product Code: Perisai Quran
Ukuran Buku: (Tinggi x Lebar x Tebal)(cm) 20.6 x 24.6 x 1

ISBN: 9786029475692
Availability: In Stock
Price: RM32.00
Qty:     - OR -   Add to Wish List
Add to Compare

Judul: Sejarah 25 Nabi dan Rasul, Serial Sirah Kanak-kanak (Jilid 4) | Judul Asal (‘Arab): - | Penulis/Penyusun: Nizar Sa’ad Jabal Lc. M.pd/Aiman Umar Abdul Aziz | Tahqiq/Takhrij: - | Penterjemah: - | Penerbit: Perisai Qur’an | Berat: 347g| Muka Surat: 104 m/s. (Hard cover, halaman penuh berwarna) | Ukuran buku: 20.6cm (tinggi) x 24.6cm (lebar) x 1.0cm (tebal) | ISBN: 978-602-947-569-2 |


Al-Quran yang terdiri dari 144 surah itu banyak mengandung kisah-kisah ummat terdahulu, khasnya dari kisha-kisah para nabi dan rasul yang telah Allah Subhanahu Wa Ta’ala utus kepada kaum mereka. Tentu, kisah-kisah tersebut bukan sekadar cerita belaka. Tetapi, itu semua adalah sejarah perjalanan para nabi dan rasul yang mengandungi pelajaran bagi ummat Islam semua.

Cuba perhatikan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala berikut:

لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَى وَلَكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (111)

“Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka itu terdapat ‘ibroh (pelajaran) bagi orang-orang yang mahu berfikir. Al-Quran itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, akan tetapi ia membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu, dan sebagai petunjuk serta rahmat bagi kaum yang beriman.” (Surah Yusuf, 12: 111)

Perhatikanlah baik-baik ayat di atas, Allah Subhanahu wa Ta’ala telah menyatakan bahawa sejarah para nabi dan rasul yang dikisahkan di dalam Al-Quran bukanlah cerita dogengan mahupun khayalan. Dan Al-Qur’an itu adalah Kalamullaah.

Lebih ditekankan lagi, bahawa di balik sejarah para nabi dan rasul itu banyak mengandungi pelajaran besar buat kita, ummat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Dan inilah inti dari sejarah para nabi dan rasul yang banyak disebutkan di dalam Al-Qur’an tersebut. Pelajaran yang dapat kita ambil dari sejarah tersebut dan dapat kita terapkan dalan keseharian kita, misalnya dalam berakhlak, bertauhid kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala, dan bergaul dengan sesama manusia.

Itulah yang disebutkan pada penghujung ayat di atas, bahawa buah dan manfaat besar dari apa yang disebutkan di dalam Al-Qur’an itu adalah petunjuk dan rahmat bagi mereka yang benar-benar mengamalkan pelajaran yang terkandung di dalamnya.

Pihak penerbit sentiasa terus berusaha memberikan bacaan-bacaan yang berkualiti dan bernilai ilmu yang syar’i kepada anak-anak keluarga muslim, agar mereka tumbuh membesar sebagai anak-anak yang beriman, soleh dan solehah.

Pada edisi ini, Perisai Al-Qur’an menerbitkan “Serial Sejarah 25 nabi dan Rasul” yang diterbitkan dalam 5 jilid. Serial ini bukan hanya sekadar menyajikan sejarah dan kisah para nabi dan rasul, tetapi yang lebih penting dari semua itu adalah pelajaran dari setiap kisah agar dapat dimanfaatkan oleh anak-anak kita.

Serial ini juga menyajikan sejarah para nabi yang tidak termasuk dari kalangan Rasul. Para nabi yang diutus oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala untuk menyampaikan risalah kenabian nabi dan rasul sebelumnya. Dia tidak mendapat wahyu tersendiri dari Allah Subhanahu wa Ta’ala. Kisah mereka jarang disebutkan dan diceritakan, namun kami mencuba menyajikannya dalam serial ini.

Serial Sejarah 25 Nabi dan Rasul ini kami sajikan secara berurutan, dimulakan dari Nabi Adam ‘alaihi Sallam sampai kepada kisah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, bersesuaian dengan apa yang telah disebutkan oleh para ulama Ahlussunnah wal jama’ah. Kami juga berusaha untuk menyajikan sejarah mereka seperti yang telah dikisahkan di dalam al-Quran dan yang dinilai sahih oleh para ulama, khususnya Al-Imam Ibnu Katsir rahimahullah.

Pada jilid 1-4, kami sajikan sejarah kehidupan Nabi Adam ‘alaihi Sallam sehingga sejarah Nabi Isa ‘alaihi Sallam. Pada jilid 5 pula, kami sajikan kisah dan sejarah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam lebih lengkap dan eksklusif, sebagai Sejarah Kehidupan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam.

Mudah-mudahan Serial Sejarah 25 Nabi dan Rasul ini dapat menjadi bacaan seharian anak-anak kita, agar mereka dapat mengenal dan mempelajarinya seraya tumbuh dengan akhlak dan perilaku mulia.

Semoga bermanfaat.

Write a review

Your Name:


Your Review: Note: HTML is not translated!

Rating: Bad           Good

Enter the code in the box below:



© 2014 ATSAR Enterprise | Galeri Ilmu Ahli Sunnah. All Rights Reserved.

Website tuned by fidodesign.net