Judul: Tanbihul Ghafilin, Peringatan dan Nasihat Bagi Orang-orang yang Lalai | Judul Asal (‘Arab): Tanbihul Ghafilin bi Ahadits Sayyid Al-Anbiya’ wal-Mursalin | Penulis: Al-Imam Abu Laits As-Samarqandi rahimahullah (Wafat: 373H) | Tahqiq/Penyemak: Sayyid Arabi | Penerbit: Pustaka Azzam | Berat: 3kg | Muka Surat: 2 Jilid. (Hard Cover). [Disediakan oleh Atsar Ent., www.atsar.ilmusunnah.com]
Al-Imam Adz-Dzahabi rahimahullah menyebutkan tentang penulis kitab ini:
الامام الفقيه المحدث الزاهد، أبو الليث، نصر بن محمد بن إبراهيم السمرقندي الحنفي، صاحب كتاب تنبيه الغافلين وله كتاب الفتاوى
“Beliau adalah Al-Imam, al-faqih, al-muhaddis, az-zahid (seorang yang zuhud), Abu Laits Nashir bin Muhammad bin Ibrahim As-Samarqandi Al-Hanafi, penulis kitab Tanbihul Ghafilin dan memiliki kitab Al-Fatawa.” (lihat: Siyar A’lam An-Nubala’, 16/322)
Metode penulisan kitab Tanbihul Ghafilin
Penulis memulakan kitabnya ini dengan hadis-hadis di setiap bab perbahasan selain sejumlah ayat-ayat Al-Qur’an. Kemudian penulis menjelaskan maksud dan tafsirannya. Penulis juga susuli perbahasannya dengan atsar salaf dan perkatan sebahagian ulama. Penulis memfokuskan kitabnya ini untuk membangkitkan semangat melakukan ketaatan, kebaikan, dan menjauhkan diri dari melakukan kemaksiatan sekaligus membimbing para pembaca untuk menempuh jalan petunjuk dan membuat persiapan untuk hari kebangkitan.
Umumnya, fokus pembahasan kitab ini sangatlah baik. Di antara tajuk-tajuk utama yang termuat di dalamnya adalah seperti perbahasan ikhlas, dahsyat dan beratnya kematian, azab kubur dan kedahsyatannya, sifat neraka dan para penghuninya, sifat syurga dan penghuninya, mengharap rahmat Allah, amar ma’ruf nahi mungkar, taubat, hak ibu bapa, menjaga hubungan silaturrahim, hak tetangga, larangan berdusta, perbahasan dengki dan sombong, anjuran agar meninggalkan banyak ketawa, menjaga emosi dan lisan, keutamaan orang faqir, sabar dalam ujian dan kesusahan, keutamaan menjaga solat, keutamaan sedekah, dan yang lainnya.
Kitab ini banyak tersebar dalam kalangan masyarakat Nusantara, tersimpan di rak-rak bacaan surau-surau, masjid-masjid, dan menjadi bahan bacaan dalam kuliah-kuliah maghrib. Kitab ini mendapat tempat di hati banyak kalangan.
Namun sangat disayangkan pada kitab ini terdapat banyak sekali hadis-hadis yang dha’if (lemah) dan bahkan yang maudhu’ (palsu). Maka kerana itulah suatu yang amat-amat diperlukan padanya adalah men-tahqiq dan men-takhrij hadis-hadis yang terkandung padanya agar para pembaca tidak salah faham dengan menyangka hadis-hadis yang mereka baca dari kitab ini merupakan hadis-hadis yang sahih dan boleh menjadi sandaran semuanya. Sekaligus edisi ini seharusnya menjadi pilihan alternatif bagi memperbaiki apa-apa yang telah tersebar melalui edisi-edisi yang lain yang padanya terkandung banyak sekali hadis-hadis yang tidak sahih tanpa sebarang catatan dan pemberitahuan.
Takhrij dan penjelasan status hadis-hadis yang dimaksudkan boleh dilihat dan disemak pada bahagian nota kaki setiap halaman, dan tiada sebarang kandungan asal yang dipotong atau dibuang. Semoga mereka yang membaca kitab ini atau kitab dengan judul yang sama tetapi edisi terbitan/terjemahan yang lain, agar mendapatkan kitab ini dan membuat semakkan kedudukan hadis-hadisnya pada bahagian nota kaki kitab ini.
Semoga bermanfaat.