Judul: Pokok-pokok Dakwah Manhaj Salaf | Judul Asal ('Arab): Usus Manhaj as-Salaf fi ad-Da'wah Ilallaah | Penulis: Syaikh Fawwaz B. Hulayyil B. Rabah as-Suhaimi | Penerbit: Griya Ilmu | Berat: 350g | Muka Surat: 262m/s. [Hak cipta Atsar Enterprise, www.atsar.ilmusunnah.com]
Di kala banyaknya dakwah-dakwah yang disandarkan atas nama Islam bertebaran di sana sini. Sehingga dakwah yang tidak benar pun dianggap oleh ramai orang sebagai dakwah ilallaah (dakwah menyeru kepada Allah). Maka hadirlah sebuah buku karya Syaikh Fawwaz B. Hulayyil hafidzahullah. Ia menjadi salah satu buku yang menegaskan bagaimana seharusnya berdakwah dengan benar sekaligus membezakan di antara manhaj dakwah yang benar dengan manhaj dakwah yang menyimpang yang kian banyak tersebar di sana sini.
Secara umum tentang buku ini, perbahasannya difokuskan untuk menjelaskan prinsip-prinsip dasar salaf, maksud dan definisi salaf, prinsip-prinsip dan adab-adab dalam berdakwah, kriteria dan syarat seorang da’i, kaedah mendakwahi mad’u, dan sekitar kandungan yang perlu didakwahkan.
Buku ini selain mukaddimah dan pendahuluan yang menjelaskan tentang pengenalan penting terhadap kata salaf dan siapakah mereka, ia dapat dibahagikan menjadi tiga bab yang utama. Bab-bab yang dimaksudkan adalah:
Bab pertama mencakupi topik Kriteria dan Syarat Manhaj Salaf Dalam Berdakwah. Dalam bab ini, para pembaca akan didedahkan dengan kriteria-kriteria yang perlu dimiliki oleh seorang da’i (pendakwah) yang antaranya sifat ikhlas, memiliki bekal ilmu, dan sifat hikmah. Kemudian penulis menjelaskan pula sekitar bab kriteria-kriteria mad’u (orang yang didakwahi), sama ada ia non-muslim, orang-orang jahil, orang yang telah lama bergelumang dengan hawa nafsu, penguasa, atau lain-lain latar belakang. Kerana setiap mad’u pasti berbeza latar belakangnya, persekitarannya, sekaligus akan menentukan tahap penerimaannya.
Kemudian dalam bab yang sama, penulis membuat kupasan pula terhadap kriteria bahan yang hendak didakwahkan. Dengan apa dakwah harus dimulakan, iaitu dengan merujuk dakwah tauhid, yang prioriti, dakwah mengajak kepada sunnah, dakwah menyatukan agar keluar dari perselisihan, atau yang lainnya.
Masih dalam bab yang sama, penulis turut menjelaskan pentingnya memahami aspek persekitaran kerana ia akan memberi kesan dan pengaruh terhadap corak dakwah, kaedah penyampaian, dan kadar penerimaan.
Di bab yang kedua, penulis menjelaskan sekitar wasilah-wasilah dakwah dan cara-cara penting bagaimana manhaj salaf dalam berdakwah menyeru agar kembali kepada Allah. Penulis di sini menjelaskan uslub-uslub dakwah yang digunakan. Antaranya perbahasan tentang methode hikmah, kepada siapa ia harus diterapkan. Kemudian turut dijelaskan sekitar uslub-uslub lainnya seperti dengan Mau’idzah (nasihat-nasihat), mujadalah (berjidal, dialog, atau debat), jihad, ta’lif, hajr, dan metode-metode penting lainnya sekitar praktik Amar Ma’ruf Nahi Mungkar.
Di bab yang akhir, penulis jabarkan pula kepada para pembaca cakupan sekitar Keistimewaan dan Tujuan Manhaj Salaf Dalam Berdakwah Menyeru Kepada Allah.
Di bab ini, penulis menjelaskan sekitar keistimewaan manhaj salaf, prinsip dakwah para salaf, tujuan untuk apa kita berdakwah, sudah benarkah cara kita berdakwah, tanggungjawab terhadap orang yang didakwahi, dan harapan terhadap mad’u (orang yang didakwahi).
Syaikh Ubaid B. ‘Abdillah al-Jabiri hafidzahullah setelah menela’ah buku ini, beliau pun berkata:
“Setelah membaca perbahasan yang begitu bermanfaat dalam buku ini (Usus Manhaj as-Salaf fi ad-Dakwah Ilallaah) yang ditulis oleh murid, teman, sekaligus saudara seiman ini, Fawaz B. Hulayyil B. Rabah as-Suhaimi, saya melihat sangat kuat dasar-dasarnya, mendalam isinya, dan kandungannya komprehensif. Ini kerana penulis memaparkan beberapa kaedah dan pokok-pokok manhaj salaf, dan perbahasan lainnya dengan mengambil dalil dari ayat-ayat al-Qur’an, hadis-hadis Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, dan atsar para salaf. Dengan hujjah (dalil-dalil) tersebut, penulis ingin menyampaikan dan menjelaskan bahawa umat manusia tidak akan baik melainkan dengan mengikuti manhaj ini. Bagaimana tidak, salaf adalah golongan yang selamat.
Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam telah bersabda tentang mereka:
أَلَا إِنَّ مَنْ قَبْلَكُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ افْتَرَقُوا عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ مِلَّةً، وَإِنَّ هَذِهِ الْمِلَّةَ سَتَفْتَرِقُ عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ: ثِنْتَانِ وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ، وَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ، وَهِيَ الْجَمَاعَةُ
“Sesungguhnya orang-orang sebelum kalian dari kalangan ahli kitab telah berpecah-belah menjadi 72 golongan, dan umatku akan berpecah-belah menjadi 73 golongan. 72 golongan di Neraka dan 1 golongan di jannah (Syurga), dan ia adalah al-Jama’ah.” (Sunan abu Daud, no. 4597)
Ibnu Mas’oud menjelaskan tentang maksud al-Jama’ah dengan perkataannya:
وأن الجماعة ما وافق الحق وأن كنت وحدك
“Sesungguhnya al-Jama’ah itu adalah apa yang bersesuaian dengan kebenaran walaupun engkau berseorangan.” (al-Ba’its ‘ala Inkaril Bida’ wal Hawadits, m/s. 22)
Bagaimana tidak, manhaj inilah yang paling tepat untuk satu umat atau bagi sesebuah negara. Allah Subhanahu wa Ta’ala telah mewariskan bumi ini dan mewariskan semua yang ada di bumi. Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي ظَاهِرِينَ عَلَى الْحَقِّ، لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَذَلَهُمْ، حَتَّى يَأْتِيَ أَمْرُ اللهِ وَهُمْ كَذَلِكَ
“Sentiasa ada satu golongan dari umatku ini yang berada di atas kebenaran. Orang-orang yang menyelisihinya dan sesiapa yang mencelanya tidak akan mampu membahayakannya, sehinggalah datang urusan (ketetapan) Allah dan mereka tetaplah begitu (di atas kebenaran).” (Shahih Muslim, no. 1920)
Maka dari itu wahai saudaraku umat Islam secara umum, dan para da’i secara khusus, diwajibkan atas kalian supaya menempuh jalan ahlus sunnah wal-jama’ah, berpegang-teguh kepada jalan para salafus soleh. Selanjutnya, waspadalah agar tidak tertipu dengan gemerlapan kitab-kitab para pemikir (ahli falsafah) yang ada pada ketika ini, yang kandungannya banyak bersumber dari pemikiran mereka belaka, yang kesemuanya hanya berpandukan kebodohan terhadap agama Allah Subhanahu wa Ta’ala dan tidak memiliki sandara (dari wahyu), melainkan hanya sandaran akal dan logik semata-mata.
Kalian wajib berpegang teguh dengan kitab-kitab para ulama yang telah mereka tulis dengan merujuk kepada dasar-dasar agama dan cabang-cabangnya, dengan benar dan jauh dari noda-noda kebid’ahan dan khurafat.