Judul: Cinta Rasul Antara Sikap Berlebihan dan Menyepelekan| Judul Asal ('Arab): Huquq an-Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam baina al-Ijlaal wal-Ikhlaal | Penulis: Syaikh Dr. Soleh bin Fauzan al-Fauzan, Syaikh Dr. 'Abdul 'Aziz Alu 'Abdul Lathif, Syaikh 'Abdul Lathif B. Muhammad al-Hasan, dan beberapa lagi | Penerbit: Darul Haq | Berat: 300g | Muka Surat: 236m/s. [Hak cipta Atsar Enterprise, www.atsar.ilmusunnah.com]
لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَلَدِهِ وَوَالِدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ
“Tidaklah beriman salah seorang dari kalian sehingga aku lebih dicintai dari orang tuanya, anaknya sendiri, dan manusia seluruhnya.” (Shahih al-Bukhari, no. 15. Muslim, no. 44)
Dan tanda yang paling utama dalam melaksanakan cinta terhadap Nabi adalah dengan mempelajari sunnah-sunnah beliau, mengamalkannya, dan mendakwahkannya kepada masyarakat. Dan melaksanakan sunnah beliau serta menjadikan beliau sebagai panutan dalam beragama adalah termasuk pula tanda yang utama dalam merealisasikan cinta terhadap Allah dan mengharap kedudukan yang baik di hari kiamat kelak.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
“Katakanlah (wahai Muhammad kepada mereka), “Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.”.” (Surah Ali ‘Imran, 3: 31)
Al-Hafiz Ibnu Katsir rahimahullah (Wafat: 774H) menjelaskan melalui tafsirnya:
“Ayat yang mulia ini menghukumi setiap mereka yang mengaku mencintai Allah tetapi mereka tidak mengikuti petunjuk Muhammad Shallallahu ‘alahi wa Sallam. Maka jelaslah pengakuannya itu hanya suatu pendustaan sehingga mereka mengikuti syari’at Muhammad dan agama nabawi di dalam setiap ucapan dan perbuatannya. Ini adalah sebagaimana yang terdapat dalam kitab Shahih daripada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam (katanya), “Sesiapa yang melakukan suatu amal yang tidak ada perintahnya daripada kami, maka amalan tersebut tertolak (tidak diterima).” (Hadis Riwayat Muslim).” (Tafsir Ibnu Katsir, 2/32)
Demikian juga di ayat yang lain:
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا
“Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu contoh tauladan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak mengingati Allah.” (Surah al-Ahzaab, 33: 21)
Dalam ayat yang lain, Allah Subhanahu wa Ta’ala menjelaskan bahawa sesiapa yang mengikuti dan melaksanakan sunnah beliau, pasti akan terselamat dari kesesatan:
فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلا يَضِلُّ وَلا يَشْقَى
“Jika datang kepada kamu petunjuk daripada-Ku, maka sesiapa yang mengikut petunjuk-Ku itu nescaya dia tidak akan sesat dan dia tidak akan menderita (dengan azab sengsara).” (Surah Thoha, 20: 123)
Dalam kalangan kaum Muslimin pada hari ini, dalam persoalan mencintai Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam terdapat dua kelompok yang ekstrim. Kelompok pertama, mereka mencintai Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam secara berlebihan, sehingga dalam tidak sadar mereka telah meletakkan beliau pada maqam ketuhanan yang mampu memberikan manfaat dan menghilangkan mudharat. Malah ada yang meyakini, Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam mampu memberikan kesembuhan, memperkenankan doa, dan menyucikan dosa-dosa.