Senarai Penerbit
Categories
Maklumat Akaun

Dapatkan Sekarang

Tafsir Muyassar, Memahami Al-Qur’an Dengan Terjemahan dan Penafsiran Mudah

Tafsir Muyassar, Memahami Al-Qur’an Dengan Terjemahan dan Penafsiran Mudah
Terbitan: Darul Haq
Product Code: Darul Haq
Ukuran Buku: (Tinggi x Lebar x Tebal)(cm) 24.5 x 16 x 8.4

ISBN: 9786026845115
Availability: In Stock
Price: RM170.00
Qty:     - OR -   Add to Wish List
Add to Compare

Judul: Tafsir Muyassar, Memahami Al-Qur’an Dengan Terjemahan dan Penafsiran Mudah | Judul Asal (‘Arab): At-Tafsiir Al-Muyassar | Penulis: Dr. Hikmat Basyir bersama team Mujamma’ Al-Malik Fahd li Thibaa’atil Mush-haf Asy-Syarif, dan disemak oleh Syaikh Soleh bin ‘Abdul ‘Aziz bin Muhammad Alu Asy-Syaikh dan Syaikh Dr. Bakr bin ‘Abdillah Abi Zaid rahimahullah | Penerbit (Edisi Terjemahan): Darul Haq | Berat: 3.3kg | Muka Surat: 2 jilid lengkap (Hard cover) | ISBN: 978-602-6845-10-8 (jilid 1), 978-602-6845-11-5 (Jilid 2) | Dimensi/Ukuran: 24.5cm x 16cm x 8.4cm.


Al-Qur’an adalah Firman Allah yang merupakan titahNya yang mulia kepada hamba-hambaNya, agar mereka yang mengamalkannya dapat meraih kemuliaan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُكُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

“Benar-benar telah Kami turunkan kepada kalian sebuah kitab yang di dalamnya terdapat (sebab-sebab) kemuliaan bagi kalian, maka adakah akal kalian tidak memahami?” (Surah Al-Anbiya’, 21: 10)

Maka tidak ada cara terbaik untuk mengamalkannya kecuali dengan memahaminya secara benar berdasarkan kaedah-kaedah tafsir yang disepakati oleh para ulama kaum Muslimin.

Tafsir Al-Muyassar yang diterjemah dan diterbitkan oleh pihak penerbit ini merupakan salah satu tafsir yang paling ringkas, mudah, dan jelas.

Di antara keistimewaan Tafsir Muyassar ini:

1, Menafsirkan ayat-ayat Al-Qur’an bersesuai dengan manhaj As-Salaf Ash-Shalih khasnya dalam permasalahan aqidah.

2, Mengedepankan tafsir berdasarkan riwayat ma’tsur yang sahih.

3, Menggunakan kalimat-kalimat yang ringkas dan mudah disertai dengan menjelaskan makna-makna dari kata-kata yang asing di tengah-tengah penafsiran.

4, Hanya menafsirkan dengan fokus bersesuaian dengan ayat berkaitan, dan menghindari penambahan yang ada di ayat yang lain, agar setiap ayat atau penafsiran ditafsirkan di tempatnya masing-masing.

5, Penafsiran dilakukan bersesuaian dengan riwayat qira’ah Hafsh dari ‘Ashim, dan ini adalah yang dianut oleh umat Islam di Nusantara (Indonesia, Malaysia, dan yang lainnya) serta sebahagian besar negeri-negeri kaum Muslimin.

Tafsir ini disusun oleh satu team ahli tafsir yang telah dipilih oleh para ulama yang berautoriti di Mujamma’ Raja Fahd untuk penerbitan Al-Qur`an, dan juga di bawah pengawasan dan pemantauan seorang ulama yang dikenal manpan lagi diperakui, yakni Syaikh Dr. Shalih Alu Asy-Syaikh yang menjadi pembimbing utama di lembaga tersebut. Bersamaan itu, penyusunan tafsir ini telah melalui pelbagai proses dan fasa penelitian yang sangat hati-hati serta pengkajian yang mendalam.

Silakan anda cermati terjemahan Al-Qur’an dan tafsir ini; Semoga ianya bermanfaat dan agar Allah memberikan taufiq-Nya bagi kita semua.

Write a review

Your Name:


Your Review: Note: HTML is not translated!

Rating: Bad           Good

Enter the code in the box below:



© 2014 ATSAR Enterprise | Galeri Ilmu Ahli Sunnah. All Rights Reserved.

Website tuned by fidodesign.net