Senarai Penerbit
Categories
Maklumat Akaun

Dapatkan Sekarang

Sedekah Sebagai Bukti Keimanan & Penghapus Dosa

Sedekah Sebagai Bukti Keimanan & Penghapus Dosa
Terbitan: Pustaka At Taqwa
Product Code: Pustaka at-Taqwa
Ukuran Buku: (Tinggi x Lebar x Tebal)(cm) 22 x 14 x 0

ISBN:
Availability: In Stock
Price: RM18.00
Qty:     - OR -   Add to Wish List
Add to Compare

Penulis: Ustaz Yazid B. 'Abdul Qadir Jawas | Penerbit: Pustaka at-Taqwa | Berat: 200g | Muka Surat: 204


Tidak ada yang bermanfaat bagi seseorang hamba dalam kehidupan akhiratnya kelak selain amal soleh yang pernah ia lakukan dengan ikhlas kerana Allah Ta’ala. Orang-orang yang beramal soleh dijanjikan Allah dengan syurga. Berbahagialah orang-orang yang pemurah (dermawan) yang memelihara hak-hak orang miskin, anak yatim dan orang-orang fakir.

Beruntunglah orang yang menginfakkan (menyedekahkan) hartanya dengan ikhlas kerana Allah Ta’ala dan rugilah orang-orang yang bakhil, kikir, kedekut yang menahan hartanya dari orang-orang yang berhak ia berikan.

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, “Tiada hari di mana hamba berada di dalamnya kecuali ada dua malaikat yang turun, salah satu dari keduanya berkata, ‘Ya Allah berikanlah ganti kepada orang yang berinfak’, sedangkan satunya lagi berkata, ‘Ya Allah berikanlah kehancuran kepada orang yang tidak mau berinfak’.” (Hadis Riwayat Muslim)

Buku ini membahaskan tentang keutamaan sedekah/infak dan khabar gembira bagi orang-orang yang bersedekah serta ancaraman bagi orang-orang yang tidak bersedekah. Penulis menulis buku ini sebagai seruan dan ajakan kepada penulis sendiri khususnya, kepada para pembaca sekalian, dan kepada seluruh kaum muslimin agar gemar bersedekah sama ada sedekah yang wajib berbentuk zakat atau pun sedekah yang sunnah, seperti memberi makan anak fakir miskin.

Mudah-mudahan kita dijauhkan dari api neraka dan dimasukkan ke dalam surga, amin..

Antara yang dibahaskan melalui buku ini adalah, Dalil-dalil tentang anjuran dan perintah bersedekah, penegrtian sedekah dan keutamaannya, bentuk-bentuk sedekah yang paling utama, adab-adab bersedekah, pembatal sedekah, ancaman bagi mereka yang enggan bersedekah, orang-orang yang berhak dan tidak berhak menerima sedekah, bagaimana menyalurkan sedekah, adab-adab menerima sedekah, sedekah untuk orang tua (ibu bapa) yang telah meninggal dunia, kisah-kisah generasi awal Islam sebagai contoh dalam mengeluarkan sedekah, dan beberapa lagi yang lainnya...

Semak Cara Membuat Belian dan Pesanan

Write a review

Your Name:


Your Review: Note: HTML is not translated!

Rating: Bad           Good

Enter the code in the box below:



© 2014 ATSAR Enterprise | Galeri Ilmu Ahli Sunnah. All Rights Reserved.

Website tuned by fidodesign.net