Senarai Penerbit
Categories
Maklumat Akaun

Dapatkan Sekarang

Al-Wala’ Wal Bara’, Konsep Loyalitas dan Permusuhan Dalam Islam

Al-Wala’ Wal Bara’, Konsep Loyalitas dan Permusuhan Dalam Islam
Terbitan: Ummul Qura
Product Code: Ummul Qura (9/3)
Ukuran Buku: (Tinggi x Lebar x Tebal)(cm) 24.6 x 17.8 x 2.7

ISBN: 9786027637085
Availability: In Stock
Price: RM50.00
Qty:     - OR -   Add to Wish List
Add to Compare

Judul: Al-Wala’ Wal Bara’, Konsep Loyalitas dan Permusuhan Dalam Islam | Judul Asal (‘Arab): Al-Wala’ Wal Bara’ fil Islam | Penulis/Penyusun: Muhammad bin Sa’id Al-Qahthani | Tahqiq/Takhrij: Penulis | Penterjemah: Muzaidi | Penerbit: Ummul Qura’ | Berat: 881g | Muka Surat: 477 m/s. (Hard cover) | Ukuran buku: 24.6cm (tinggi) x 17.8cm (lebar) x 2.7cm (tebal) | ISBN: 978-602-7637-08-5 |


Tema buku ini memiliki nilai yang signifikan dan penting. Terkait dengan tema ini ketika ini, ada hubungan yang mengena antara penulisan dan zaman kita hari ini.

Letak pentingnya tema ini adalah kerana ia mengupas salah satu dasar dari dasar-dasar Islam, yakni Al-Wala’ wal-Bara’. Al-Wala’ merupakan manifestasi ketulusan cinta kepada Allah, nabi-nabi-Nya, dan kaum mukminin. Adapun Al-Bara’ merupakan salah satu manifestasi atas kebencian terhadap kebathilan dan pelakunya. Ia juga merupakan salah satu dasar dari dasar-dasar iman.

Adapun letak pentingnya tema ini pada masa sekarang adalah, kerana telah bercampurnya antara al-wala’ dan al-bara’ bahkan di antara kebenaran dan kebathilan. Sebagaimana dikatakan, bercampurnya di antara dua unsur yang saling berbeza sehingga tidak lagi dapat dibezakan antara satu dengan lainnya. Di mana pada saat ini, manusia telah mula lupa pada asas karekteristik kaum mukminin yang sebenar yang membezakan mereka dengan orang-orang kafir. Di sisi lain, iman yang ada di hati mereka kian melemah sehingga terzahir pada diri mereka indikasi dan karektor-karektor yang dibenci oleh seorang mukmin (yang beriman).

Akhirnya mereka pun menjadi lebih dekat kepada kelompok orang-orang kafir dan negara-negara kafir, bahkan sampai membuat mereka memuja-muji, mencintai, dan kagum dengan orang-orang kafir, perilakunya, dan negaranya. Lalu dalam masa sama mereka menjadi jauh dari orang-orang yang beriman dan tidak mempedulikannya; sehingga akhirnya mereka menjadi ragu terhadap Al-Qur’an dan hadis-hadis Nabi, berat untuk mengamalkannya, mereka tidak mengenal orang-orang beriman yang sebenar, mula timbul rasa kurang suka, dan merendah-rendahkannya. Na’udzubillaah.

Melihat pada fenomena seperti ini; maka buku ini menjadi sangat penting untuk diterbitkan, diterjemahkan, dan disebarkan seraya dibaca oleh kaum muslimin seluruhnya; agar mereka kembali mengenal antara sikap al-wala’ dan al-bara’ yang wajib mereka miliki dan terapkan secara benar. Supaya dengan kefahaman tersebut mereka kembali mengenal jati kiri mereka seraya membezakan diri-diri mereka dari karektor orang-orang kafir atau musuh-musuh Allah.

Dalam mempersembahkan buku ini, penulis telah berusaha sungguh-sungguh mengupas pelbagai sisi al-wala’ dan al-bara’. Penulis banyak menukilkan perkataan para ulama, memberikan pendahuluan, catatan, dan huraian yang bermanfaat. Lebih dari itu, dalam membentangkannya, penulis juga telah berusaha mengajak para pembaca untuk tetap berpedoman dengan ayat-ayat Al-Qur’an, hadis-hadis Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam yang sahih, dan fatwa-fatwa para salaf dari kalangan sahabat, Tabi’in dan generasi salaf yang lainnya.

Penulis juga turut menjelaskan wajhul istisyhad (kaedah kesimpulan dan pendalilan) dari pelbagai sisi, penjelasan kedudukan ayat dan surah, takhrij hadis-hadis dan atsar, serta penjelasan keabsahannya.

Melalui tulisan ini juga terzahir keperibadian penulis yang sangat teliti dan luasnya telahan serta kajiannya. Semoga buku ini menjadi bekal yang bermanfaat buat kita semua dalam mengharungi sebahagian dari fitnah-fitnah dan kesamaran yang membadai di dalam masyarakat hari ini.

Semak Cara Membuat Belian dan Pesanan

Write a review

Your Name:


Your Review: Note: HTML is not translated!

Rating: Bad           Good

Enter the code in the box below:



© 2014 ATSAR Enterprise | Galeri Ilmu Ahli Sunnah. All Rights Reserved.

Website tuned by fidodesign.net