Senarai Penerbit
Categories
Maklumat Akaun

Dapatkan Sekarang

Para Shahabiyat Nabi, Kisah Perjuangan, Pengorbanan, dan Keteladanan

Para Shahabiyat Nabi, Kisah Perjuangan, Pengorbanan, dan Keteladanan
Terbitan: Darul Haq
Product Code: Darul Haq
Ukuran Buku: (Tinggi x Lebar x Tebal)(cm) 23.9 x 15.6 x 1

ISBN: 9786026485016
Availability: In Stock
Price: RM18.00
Qty:     - OR -   Add to Wish List
Add to Compare

Judul: Para Shahabiyat Nabi, Kisah Perjuangan, Pengorbanan, dan Keteladanan | Judul Asal (‘Arab): Shuwar Min Siyar Ash-Shahabiyyat radhiyallahu ‘anhun | Penulis/Penyusun: Dr. ‘Abdul Hamid As-Suhaibani | Tahqiq/Takhrij: - | Penterjemah: Izzudin Karimi | Penerbit: Darul Haq | Berat: 282g| Muka Surat: 191 m/s. (Soft cover) | Ukuran buku: 23.9cm (tinggi) x 15.6cm (lebar) x 1.0cm (tebal) | ISBN: 978-602-6485-01-6 |


Sesungguhnya Islam telah memuliakan wanita dengan pemuliaan yang tinggi, sama ada sebagai anak perempuan, isteri, ibu, atau saudara perempuan. Al-Qur’an Al-Karim telah menyebutkan beberapa wanita yang memiliki peranan mulia dalam sejarah kemanusiaan seperti Hawa, ibu Musa, isteri Fir’aun, dan Maryan binti ‘Imran. Ayat-ayat Al-Qur’an Al-Karim ada dua surah khusus untuk kaum wanita, yakni Surah An-Nisaa’ dan Ath-Thalaq.

Al-Qur’an Al-Karim berbicara tentang wanita-wanita beriman yang datang kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam untuk berbai’at atau berhijrah, sebagaimana dalam Surat Al-Mumtahanah. Hal ini tidak lain kecuali kerana wanita memiliki peranan yang sangat mulia dan penting dalam kalangan masyarakat. Dan hal ini sudah tentu diketahui oleh musuh-musuh kaum Muslimin yang selalu mengintai dan sentiasa bersiap menimpakan serangan kepada mereka. Seorang missionari wanita, Ana Miljan berkata:

“Tidak ada jalan untuk menghancurkan Islam kecuali dengan mengajari anak-anak perempuan kaum Muslimin di sekolah-sekolah yang didirikan secara khusus untuk tujuan ini, yang bertujuan membentuk wanita Muslimah menurut cetakan barat, yang mengubur kata-kata haram, malu, dan keutamaan.”

Kemudian beliau meneruskan:

“Tidak ada jalan pintas untuk merobohkan Islam kecuali dengan keluarnya wanita-wanita Muslimah dengan membuka auratnya dan bersolek.”

Sesungguhnya wanita zaman ini berada dalam tekanan yang berusaha menjauhkannya dari sumber-sumber Islam yang asal dan menghalangi mereka dari memahami risalah Islam yang sahih.

Oleh kerana itu, maka wanita Muslimah harus mengenal kaum wanita generasi pertama para sahabat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, dengan membaca sirah dan kisah mereka agar dia mengetahui kehidupan yang mereka jalani dan menjadikan mereka teladan mulia serta pelita yang menyinari jalan di depannya.

Dalam buku ini, saudari Muslimah akan mendapatkan contoh-contoh ringkas dari sirah kehidupan Wanita sahabat yang mulia, wanita-wanita yang menyaksikan fajar dakwah dan peranan mereka di dalamnya, lalu mereka menaiki anak tangga kemuliaan dengan Islam ke angkasa yang tinggi, mereka tidak akan mampu menggapainya seandainya tidak ada iman yang teguh dan amal yang ikhlas.

Masing-masing dari mereka adalah contoh tersendiri bagi siapa yang memikul tugas dakwah, menjunjung panjinya dan membela kebenaran, berdiri seperti gunung mendulang ilmu yang kukuh di sisi Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam untuk membantu dan menolong beliau.

Mudah-mudahan apa yang tertulis dalam buku ini dapat membimbing langkah kaum wanita Muslimin di atas jalan iman, mengingatkan mereka terhadap kehidupan kaum wanita yang rela memikul kesulitan-kesulitan dengan lapang dada di jalan Allah, keyakinan iman bersemayam dalam lubuk hati mereka, menguasai jiwa dan akal mereka, maka mereka pun mendahulukan yang tertunda dari yang segera, yang abadi dari yang fana, maka mereka beruntung dengan merengkuh rahmat dan redha Allah.

Kami mengingatkan kaum Muslimat agar menelaah sirah para wanita sahabat dengan cermat dan teliti, agar mereka mampu menjunjung kembali panji dakwah, mengembalikan ruh yang suci kepada kehidupan manusia dan masa depan umat yang diidam-idamkan, dan hal itu bagi Allah Ta’ala bukan sesuatu yang sukar.

Semoga bermanfaat.

Semak Cara Membuat Belian dan Pesanan

Write a review

Your Name:


Your Review: Note: HTML is not translated!

Rating: Bad           Good

Enter the code in the box below:



© 2014 ATSAR Enterprise | Galeri Ilmu Ahli Sunnah. All Rights Reserved.

Website tuned by fidodesign.net