Senarai Penerbit
Categories
Maklumat Akaun

Dapatkan Sekarang

Para Sahabat Nabi, Kisah Perjuangan, Pengorbanan, dan Keteladanan

Para Sahabat Nabi, Kisah Perjuangan, Pengorbanan, dan Keteladanan
Para Sahabat Nabi, Kisah Perjuangan, Pengorbanan, dan Keteladanan Para Sahabat Nabi, Kisah Perjuangan, Pengorbanan, dan Keteladanan Para Sahabat Nabi, Kisah Perjuangan, Pengorbanan, dan Keteladanan Para Sahabat Nabi, Kisah Perjuangan, Pengorbanan, dan Keteladanan
Terbitan: Darul Haq
Product Code: Darul Haq (12(2))
Ukuran Buku: (Tinggi x Lebar x Tebal)(cm) 24.1 x 15.6 x 2.1

ISBN: 9789791254892
Availability: In Stock
Price: RM34.00
Qty:     - OR -   Add to Wish List
Add to Compare

Judul: Para Sahabat Nabi, Kisah Perjuangan, Pengorbanan, dan Keteladanan | Judul Asal (‘Arab): Shuwar min Siyar Ash-Shahabah | Penulis: Dr. ‘Abdul Hamid As-Suhaibani | Tahqiq/Takhrij: - | Penerbit: Darul Haq | Penterjemah: Izzudin Karimi | Berat: 604gram | Muka Surat: 423 m/s., (Soft cover) | Ukuran: 24.1(Tinggi)x15.6(Lebar)x2.1(Tebal)cm | ISBN: 9789791254892


Para sahabat yang mulia adalah para pembawa Islam, pemikul dan penjaganya setelah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Allah telah memilih dan mengangkat mereka untuk menyertai Nabi-Nya Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, berjihad bersamanya, dan menyebarkan Islam setelahnya. Maka mereka adalah orang-orang yang telah melaksanakan tugas yang amat mulia dengan sebaik-baiknya, Allah pun memuliakan mereka dengan menetapkan darjat kedudukan mereka, mengakui mereka sebagai orang-orang terbaik, dan menyifati mereka dengan firman-Nya:

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ

“Muhammad adalah Rasulullah (utusan Allah), dan orang-orang yang bersamanya adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih-sayang sesama mereka, kamu lihat mereka ruku’ dan sujud mencari kurnia Allah dan keredhaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud.” (Surah Al-Fath, 48: 29)

Mereka adalah generasi manusia genius, dunia manusia belum menyaksikan generasi sekaliber mereka dalam sejarah yang panjang yang terbentang sepanjang masa.

Para sahabat Muhammad telah menduduki kedudukan tertinggi dalam segala sesuatu, mereka adalah puncak dalam taqwa dan wara’, teladan dalam kemurniaan niat dan keikhlasan, obor penerang di bidang ilmu dan amal, dan lentera bercahaya di bidang dakwah dan kehidupan.

Kebaikan apa yang belum mereka raih? Bidang apa yang belum mereka kuasai? Kelurusan apa yang belum mereka capai? Demi Allah, mereka telah menimba dari sumber air kehidupan dalam keadaan bersih, jernih dan murni, menegakkan kaedah-kaedah Islam hingga tidak meninggalkan celah berkata-kata bagi siapa pun sesudah mereka. Mereka membuka hati-hati manusia dengan keadilan mereka yang berpijak kepada Al-Qur’an dan iman, mereka membuka negeri-negeri dengan jihad dan hujung pedang.

Mereka adalah orang-orang yang menolong agama sejak awal kedatangannya, mereka membersihkan diri mereka dari sisa-sisa noda jahiliyyah dan mereka masuk ke dalam agama ini, mereka menghadap kepada Allah secara total, kerana itu tak seorang pun yang hendak berburuk sangka yang memiliki jalan untuk mewujudkan maksudnya terhadap mereka dalam hal keikhlasan dan kemurniaan mereka dalam kebenaran.

Menulis tentang orang-orang besar seperti mereka dan membuka tabir untuk menyajikan lembaran-lembaran hidup yang mereka goreskan merupakan kewajiban yang dituntut oleh keadaan zaman (hari ini) di mana kita hidup di dalamnya bersama hembusan kencang pelbagai macam pemikiran, ideologi dan fahaman, goyahnya timbangan tolok-ukur, dan merebaknya sikap tunduk kepada peradaban kafir.

Buku yang disusun secara tuntas dan ilmiyah ini menyajikan beberapa keteladanan dari para sahabat mulia yang mendapat didikan langsung dari Muhammad bin ‘Abdillah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, yang mendapat siraman Al-Qur’an secara langsung, mereka tumbuh dan bersinar menjadi generasi terbaik dan teladan. Pada mereka tersematnya keimanan, keteguhan, kepahlawanan, dan ketaatan mereka kepada agama.

Kita mampu meneliti dan menelusuri pengorbanan yang mereka berikan, beban berat yang telah mereka gagahi, dan pelbagai kemenangan yang telah mereka pahatkan. Kita juga dapat melihat peranan besar mereka dalam membebaskan manusia seluruhnya dari ketundukan terhadap berhala dan kesesatan dalam melangkah.

Kita juga melihat usaha yang mereka lakukan, hingga dengan mereka Allah keluarkan siapa yang Dia kehendaki dari penyembahan kepada manusia menuju penyembahan kepada Allah semata, dari sempitnya dunia menuju lapangnya akhirat.

Akhir kata sebagai sinopsis, semoga buku ini menjadi salah satu karya ilmiyah yang bermanfaat dalam menyajikan kisah-kisah mereka untuk tatapan masyarakat yang mementingkan kisah-kisah teladan dari sumber yang sahih dan dari generasi terbaik yang telah dimuliakan oleh Allah.

Baarakallaahufiikum.

Semak Cara Membuat Belian dan Pesanan

Write a review

Your Name:


Your Review: Note: HTML is not translated!

Rating: Bad           Good

Enter the code in the box below:



© 2014 ATSAR Enterprise | Galeri Ilmu Ahli Sunnah. All Rights Reserved.

Website tuned by fidodesign.net