Senarai Penerbit
Categories
Maklumat Akaun

Dapatkan Sekarang

Darah Kebiasaan Wanita

Darah Kebiasaan Wanita
Terbitan: Darul Haq
Product Code: Darul Haq (12(3))
Ukuran Buku: (Tinggi x Lebar x Tebal)(cm) 17.3 x 12.3 x 0.3

ISBN:
Availability: In Stock
Price: RM6.00
Qty:     - OR -   Add to Wish List
Add to Compare

Judul: Darah Kebiasaan Wanita | Judul Asal (Arab): Risalah fii Ad-Dimaa’ Thabiiyyah lii An-Nisaa | Penulis: Syaikh Muhammad B. Soleh Al-Utsaimin rahimahullah | Penerbit: Darul Haq | Berat: 100g | Muka Surat: 69m/s. [Hak cipta Atsar Enterprise, www.atsar.ilmusunnah.com]


Ini adalah sebuah risalah yang tuntas lagi bermanfaat berkaitan perbahasan permasalahan darah kaum wanita; iaitu sekitar hukum-hakam darah haidh, istihadhah, dan nifas. Ia bukanlah suatu permasalahan yang mudah dan boleh dipandang remeh. Ia termasuk persoalan yang wajib diambil tahu oleh para wanita, malah tidak lepas para lelaki kerana mereka adalah pemimpin bagi kaum wanita. 
 
Bagi buku ini, sudah tentu acuannya adalah dari Al-Quran dan As-Sunnah, kerana inilah dua sumber utama bagi umat Islam dalam berhukum.
 
Di dalamnya, Syaikh menjelaskan tentang makna haidh, hikmah-hikmah di sebalik berlakunya haidh dan kitarannya, usia dan masa-masa haidh, haidh bagi wanita hamil, haidh dan kaitannya dengan hukum talak dan iddah, hal-hal keluarnya darah di luar kebiasaan, pertambahan atau pengurangan tempoh haidh, haidh yang datang tidak tentu, warna dan perbezaan haidh dengan yang lainnya, hukum-hukum berkaitan haidh, haidh dan kaitannya dengan ibadah lainnya seperti; solat, puasa, dzikir dan membaca al-Quran, thawaf, duduk di masjid, dan selainnya dari hal-hal seperti jima’, dan mandi.
 
Seterusnya penulis bahaskan pula hukum-hakam fiqh berkaitan darah istihadhah, makna istihadhah, keadaan wanita yang istihadhah, hukum-hakamnya, kemiripannya dengan darah lainnya, dan lain-lain. Kemudian penulis teruskan perbahasannya dengan darah nifas, makna dan hukum-hukum berkaitannya. Akhi sekali, Syaikh Al-Utsaimin menjelaskan beberapa bentuk persoalan yang sering menjadi tanda tanya kalangan amsyarakat masa kini, iaitu sekitar hukum mengambil ubat pencegahan haidh, perangsang haidh, pencegah kehamilan, dan hukum sekitar menggugurkan kandungan.
 
Semoga bermanfaat.

Semak Cara Membuat Belian dan Pesanan

Write a review

Your Name:


Your Review: Note: HTML is not translated!

Rating: Bad           Good

Enter the code in the box below:



© 2014 ATSAR Enterprise | Galeri Ilmu Ahli Sunnah. All Rights Reserved.

Website tuned by fidodesign.net