Senarai Penerbit
Categories
Maklumat Akaun

Dapatkan Sekarang

Syarah Kitab Tauhid oleh Syaikh Utsaimin

Syarah Kitab Tauhid oleh Syaikh Utsaimin
Syarah Kitab Tauhid oleh Syaikh Utsaimin
Terbitan: Darul Falah
Product Code: Darul Falah
Ukuran Buku: (Tinggi x Lebar x Tebal)(cm) 25 x 16 x 9

ISBN:
Availability: In Stock
Price: RM130.00
Qty:     - OR -   Add to Wish List
Add to Compare

Judul: Syarah Kitab Tauhid | Judul Asal (Arab): Al-Qawlul Mufiid 'ala Kitabit TauhidPenulis: Syaikh Muhammad bin Soleh Al-'Utsaimin | Penerbit: Darul Falah | Berat: 2.4kg | Muka Surat: 2 Jiid lengkap.


Siapa Lata dan Uzza? Mungkin semua orang tahu, itu adalah nama-nama patung berhala yang disembah orang-orang kafir di zaman jahiliyah. Nama-nama tersebut mengiringi setiap sumpah yang mereka ucapkan.

Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir bahawa sebelumnya Lata adalah nama seorang yang sangat soleh dan dermawan. Dia biasa menyediakan makanan dari tepung gandum bagi orang-orang yang menunaikan haji. Setelah dia meninggal, orang-orang sering berkumpul di samping kuburannya untuk mengenang kebaikan dan kewaliannya. Bahkan mereka membuatkan patung sebagai tanda pengagungan atas kelebihan yang pernah dilakukannya.
 
Seiring dengan perjalanan waktu, bibit syirik khafiy ini pun tumbuh dan mekar, bercabang-cabang, mengakar dan berkembang-biak menjadi syirik jaliy. Mereka menjadikan pengharapan dengan menyembah patung Lata, tidak lagi hanya sekadar duduk berkumpul mengenang kewaliannya.
 
Bila kita tarik benang merah ke masa sekarang, gambaran serupa banyak bertebaran di sekitar masyarakat kita. Orang-orang ahli tarekat dan mereka yang cenderung kepada ilmu dan fahaman tasawuf kerapkali melakukan ziarah kubur, terutama kuburan wali songo. Betapa tipisnya akidah tauhid mereka! Betapa dekatnya perbuatan mereka dengan syirik khafiy dan syirik jaliy.
 
Gambaran lain yang menunjukkan sisi kelemahan akidah yang tergambar pada hari ini adalah begitu maraknya praktik perdukunan dan tayangan-tayangan penuh kesyirikan di media-media elektronik mahupun media-media cetak yang gemar memberitakan kisah-kisah misteri di tengah masyarakat kita.
 
Masyarakat begitu mudah percaya dengan cerita-cerita tersebut. Padahal dalam satu hadis, Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam telah memperingatkan, sesiapa yang datang kepada tukang ramal dan membenarkan perkataannya, maka solat orang tersebut selama 40 hari tidak diterima. Banyak hal yang berkaitan dengan tauhid dan akidah yang dibicarakan dalam dua jilid buku ini sehingga masalah-masalah yang begitu dalam pun dibahaskan secara terperinci bagi memberi kefahaman yang jelas kepada masyarakat umumnya.
 
Buku ini merupakan panduan yang amat baik bagi mereka yang ingin berpegang kuat pada Akidah Ahli Sunnah wal Jama'ah di atas manhaj yang murni dan bersih dari segala bentuk noda-noda syirik, InsyaAllah.
 
Semak Cara Membuat Belian dan Pesanan

Write a review

Your Name:


Your Review: Note: HTML is not translated!

Rating: Bad           Good

Enter the code in the box below:



© 2014 ATSAR Enterprise | Galeri Ilmu Ahli Sunnah. All Rights Reserved.

Website tuned by fidodesign.net