Senarai Penerbit
Categories
Maklumat Akaun

Dapatkan Sekarang

Sejarah Perkembangan Pembukuan Hadits-hadits Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam

Sejarah Perkembangan Pembukuan Hadits-hadits Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam
Terbitan: Darul Haq
Product Code: DH
Ukuran Buku: (Tinggi x Lebar x Tebal)(cm) 24.3 x 15.8 x 1.2

ISBN: 9789791254588
Availability: In Stock
Price: RM28.00
Qty:     - OR -   Add to Wish List
Add to Compare

Judul: Sejarah Perkembangan Pembukuan Hadits-hadits Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam | Judul Asal (‘Arab): Tadwin As-Sunnah An-Nabawiyyah | Penulis/Penyusun: Asy-Syaikh Dr. Muhammad Az-Zahrani | Tahqiq/Takhrij: Penulis | Penterjemah: Muhammad Rum | Penerbit: Darul Haq| Berat: 390g | Muka Surat: 263m/s. (Soft cover) | Ukuran buku: 24.3cm (tinggi) x 15.8cm (lebar) x 1.2cm (tebal) | ISBN:  978-979-1254-58-8 |


Buku yang sangat baik dalam menjelaskan latar belakang penyusunan sesebuah kitab hadis yang disusun oleh para ulama dari dahulu hingga kini. Juga buku yang baik dalam mengenal penulis dan hasil-hasil karyanya dalam bidang penyusunan (atau pembukuan) hadis-hadis Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam.

Buku ini terbahagi kepada beberapa bahagian di mana ia membahaskan kedudukan As-Sunnah di sisi Islam dan kedudukannya setelah Kitab Allah Al-Qur’an. Kemudian ia menjelaskan sikap dan kesungguhan para ulama terhadap As-Sunnah dan Al-Hadis, sejarah perkembangan ilmu hadis dan pembukuannya serta pemeliharaannya. Seterusnya, penjelasan perjalanan para ulama hadis dalam mencari hadis semenjak zaman Sahabat, Tabi’in dan setelah mereka. Seterusnya, buku ini menjelaskan pula sikap ahli bid’ah dan golongan sesat terhadap As-Sunnah dan Al-hadis, penolakan hadis ahad, serta golongan yang menolak As-Sunnah.

Pada bahagian ketiga, buku ini menjelaskan pula sejarah pembukuan hadis dan hasilnya seperti Al-MusnadAl-Muwaththa’Al-MushannafatKububus Sittah, diikuti penjelasan metode penyusunan berserta biografi para penyusunnya. Setelah itu, setelah dijelaskan terkait kitab-kitab besar dan utama dalam bidang hadis, penulis turun lagi dengan mengimbau kitab-kitab hadis pada era 400 hijrah (abad keempat) seperti Shahih Ibnu KhuzaimahShahih Ibnu HibbanAl-MustadrakMusykilul AtsarAl-Mu’jam Al-KabirKitab As-Sunan, kitab-kitab Al-Mustakhraj, dan seterusnya.

Pada bahagian keempat, ia turut menjelaskan hubungan di antara satu-satu kitab hadis dengan kitab-kitab hadis yang lainnya. Pada perbahasan kelima atau yang terakhir, penulis membentangkan latar belakang penyusunan kitab-kitab yang memuatkan hadis-hadis dha’if (lemah) dan maudhu’ (palsu), serta juga latar belakang penyusunan kitab-kitab hadis secara tematik dan universal (umum) seperti kitab-kitab AthafTakhrijZawa’id, dan Jawami’...

Semoga buku ini menjadi satu lagi ensiklopedia bermanfaat di rak-rak rujukan para pembaca dan pengkaji.

Semak Cara Membuat Belian dan Pesanan

Write a review

Your Name:


Your Review: Note: HTML is not translated!

Rating: Bad           Good

Enter the code in the box below:



© 2014 ATSAR Enterprise | Galeri Ilmu Ahli Sunnah. All Rights Reserved.

Website tuned by fidodesign.net