Senarai Penerbit
Categories
Maklumat Akaun

Dapatkan Sekarang

Dahsyatnya Adzab Neraka, Penderitaan Abadi Bagi Orang-orang Durhaka

Dahsyatnya Adzab Neraka, Penderitaan Abadi Bagi Orang-orang Durhaka
Dahsyatnya Adzab Neraka, Penderitaan Abadi Bagi Orang-orang Durhaka
Terbitan: Al Qowam
Product Code: Al-Qowam
Ukuran Buku: (Tinggi x Lebar x Tebal)(cm) 24.5 x 16.2 x 2.2

ISBN: 9786028417686
Availability: In Stock
Price: RM40.00
Qty:     - OR -   Add to Wish List
Add to Compare

Judul: Dahsyatnya Adzab Neraka, Penderitaan Abadi Bagi Orang-orang Durhaka | Judul Asal (‘Arab): At-Takhwiif min An-Naar | Penulis/Penyusun: Al-Hafiz Ibnu Rajab Al-Hanbali rahimahullah (Wafat: 795H) | Tahqiq/Takhrij: Basyir Muhammad ‘Uyun | Penterjemah: Muhammad Zuhri Fakhrudin | Penerbit: Al-Qowam | Berat: 684g | Muka Surat: 388m/s. (Hard cover) | Ukuran buku: 24.5cm (tinggi) x 16.2cm (lebar) x 2.2 cm (tebal) | ISBN: 978-602-8417-68-6 |


Ketika diturunkan ayat, “ Tidak ada seorang pun di antara kalian yang tidak mendatanginya (Neraka)…” (Surah Maryam, 19: 71)

‘Abdullah bin Rawahah bergegas pulang ke rumah. Beliau menangis. Datanglah isterinya, lalu isterinya juga turut menangis. Pembantunya pun menangis ketika melihat kedua majikannya menangis. Satu per satu, datanglah anggota keluarganya yang lain. Mereka pun menangis bersama ‘Abdullah bin Rawahah. Setelah tangis mereka reda, ‘Abdullah bin Rawahah bertanya kepada keluarganya:

“Wahai keluargaku, apa yang membuat kalian menangis?” Keluarganya menjawab,”Kami pun tidak tahu, kami melihat engkau menangis maka kami pun ikut menangis.”

‘Abdullah bin Rawahah berkata, “Telah diturunkan satu ayat kepada Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa Sallam, dengannya Rabbku telah memberikan isyarat kepadaku bahawa aku pasti akan melewati Neraka, sedangkan ayat itu tidak juga mengkhabarkan bahawa aku akan keluar darinya.”

Allah Ta’ala telah memberi peringatan keras tentang kedahsyatan adzab dan siksa-Nya di Neraka. Bahkan, di dalam Al-Qur’an peringatan keras tersebut diulang-ulang sehingga beratus kali untuk memberikan gambaran nyata tentang kedahsyatan siksa dan adzab-Nya. Tidak lain, tujuannya adalah agar rasa takut di dalam hati para hamba-Nya meningkat seraya menjadikannya bergegas menjauhi kemaksiatan serta semakin terdorong melaksanakan ketaatan kepada-Nya.

Dahsyatnya Adzab Neraka, sebuah karya tulis dari ulama terkemuka, Al-Hafiz Ibnu Rajab Al-Hanbali rahimahullah. Beliau terkenal menghasilkan banyak karya ilmiyah di pelbagai bidang keilmuan. Di antaranya adalah buku ini. Melalui buku ini beliau menjelaskan banyak perkara yang mengingatkan kita tentang kedahsyatan dan kengerian Neraka, sifat-sifat Neraka, rasa takut para makhluk terhadap Neraka, permohonan dijauhkan dari Neraka, kedudukan Neraka, tingkatan dan gambaran Neraka, kegelapan Neraka, keadaan penghuni Neraka, haiwan-haiwan Neraka, makanan dan minuman penduduk Neraka, pakaian penghuni Neraka, bentuk dan jenis-jenis siksaan di Neraka, kepanasan dan kesejukan Neraka, tangisan penyesalan penduduk Neraka, Malaikat penjaga Neraka, keadaan saat Neraka didatangkan dan ditampakkan pada hari Kiamat, dan perbahasan tentang orang-orang yang akan dikeluarkan dari Neraka.

Pada buku ini, penulis turut membawakan kisah-kisah dari sebahagian salaf yang sangat menggetarkan hati terkait dengan sikap mereka terhadap Neraka.

Semoga kita dapat membacanya dengan tenang, memahaminya dengan baik, seraya melahirkan rasa takut yang benar terhadap setiap peringatan-peringatan Allah terkait dengan Neraka ini. Kerana penyesalan yang sama sekali tidak akan bermanfaat adalah kegagalan dan penyesalan ketika berada di dalam Neraka, yang mana sesaat dan seharinya saja sudah amat mengerikan.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman tentang keadaan penghuni Neraka:

وَهُمْ يَصْطَرِخُونَ فِيهَا رَبَّنَا أَخْرِجْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا غَيْرَ الَّذِي كُنَّا نَعْمَلُ أَوَلَمْ نُعَمِّرْكُمْ مَا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَنْ تَذَكَّرَ وَجَاءَكُمُ النَّذِيرُ فَذُوقُوا فَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ نَصِيرٍ

“Dan mereka menjerit di dalam Neraka itu:

“Wahai Rabb kami keluarkanlah kami (dari Neraka), nescaya kami akan mengerjakan amal-amal yang soleh yang lain dari yang telah kami kerjakan.”

(Dikatakan kepada mereka), “Bukankah Kami telah memanjangkan umurmu dalam masa yang cukup untuk berfikir bagi orang yang mahu berfikir, dan bukankah telah datang kepada kalian seorang pemberi peringatan? Maka rasakanlah (adzab Kami) dan bagi orang-orang yang zalim itu tidak ada seorang pun penolong.” (Surah Faathir, 35: 37)

Semoga bermanfaat.

Write a review

Your Name:


Your Review: Note: HTML is not translated!

Rating: Bad           Good

Enter the code in the box below:



© 2014 ATSAR Enterprise | Galeri Ilmu Ahli Sunnah. All Rights Reserved.

Website tuned by fidodesign.net