Senarai Penerbit
Categories
Maklumat Akaun

Dapatkan Sekarang

Perjalanan Hidup Rasul Yang Agung Muhammad S.A.W (Terjemahan Ar-Rahiq Al-Makhtum)

Perjalanan Hidup Rasul Yang Agung Muhammad S.A.W (Terjemahan Ar-Rahiq Al-Makhtum)
Perjalanan Hidup Rasul Yang Agung Muhammad S.A.W (Terjemahan Ar-Rahiq Al-Makhtum) Perjalanan Hidup Rasul Yang Agung Muhammad S.A.W (Terjemahan Ar-Rahiq Al-Makhtum) Perjalanan Hidup Rasul Yang Agung Muhammad S.A.W (Terjemahan Ar-Rahiq Al-Makhtum)
Terbitan: Darul Haq
Product Code: Darul Haq
Ukuran Buku: (Tinggi x Lebar x Tebal)(cm) 25 x 18 x 4

ISBN:
Availability: In Stock
Price: RM70.00
Qty:     - OR -   Add to Wish List
Add to Compare

Judul: Perjalanan Hidup Rasul Yang Agung Muhammad S.A.W | Judul Asal: Al-Rahiiq al-Makhtum | Penulis: Syaikh Shafiyurrahman al-Mubarakfuri | Penerbit: Darul Haq | Berat: 1.3kg | Muka Surat: 732m/s. (Hard cover)


Buku Ar-Rahiiqul Makhtum ini adalah buku Sirah yang pernah memenangi tempat pertama anugerah penulisan sirah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam oleh Rabitah Alam al-Islami. Sebuah buku rakaman sirah Rasulullah antara yang terbaik di era kontemporari ini.
 
Umumnya, membaca dan menghayati sirah/sejarah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam bukanlah sekadar sebagai bahan bacaan dan untuk mendapatkan informasi berkenaan Rasulullah, tetapi lebih dari itu semua. Iaitu bertujuan untuk meneladani sifat dan tatacara kehidupan beliau dalam segala perkara, mengambil ‘ibrah (iktibar/pelajaran) darinya dan menerapkannya dalam kehidupan seharian kita.
 
Bahkan lebih dari itu, memahami dan menelusuri kisah-kisah beliau, sekaligus mengenal beliau dengan lebih dekat sehingga mencintai beliau adalah merupakan tanda keimanan. Tidak-lah kita mencintai beliau dengan kecintaan yang benar melainkan akan dikurniakan Allah ke hati-hati kita nikmat manisnya iman. Kata Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam:
 
لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَلَدِهِ وَوَالِدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ
 
“Tidaklah beriman salah seorang dari kalian sehingga aku lebih dicintai dari orang tuanya, anaknya sendiri, dan manusia seluruhnya.” (Shahih al-Bukhari, no. 15. Muslim, no. 44)
 
Di hadis yang lain, kata beliau lagi:
 
ثَلاَثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ حَلاَوَةَ الإِيمَانِ: أَنْ يَكُونَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا، وَأَنْ يُحِبَّ المَرْءَ لاَ يُحِبُّهُ إِلَّا لِلَّهِ، وَأَنْ يَكْرَهَ أَنْ يَعُودَ فِي الكُفْرِ كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُقْذَفَ فِي النَّارِ
 
“Tiga perkara yang sesiapa memilikinya, ia akan merasa manisnya iman. Iaitu Allah dan Rasul-Nya menjadi yang paling dicintainya dari selain keduanya, mencintai seseorang kerana Allah semata-mata, dan benci jika dikembalikan kepada kekufuran sebagaimana dia benci dilemparkan ke dalam api neraka.” (Shahih al-Bukhari, no. 16)
 
Maka, di antara wasilah mendapatkan rasa cinta terhadap Rasul-Nya, yang sekaligus menjadi jalan menunju Allah, adalah dengan menekuni perjalanan hidup dan siri dakwah beliau Shallallahu 'alaihi wa Sallam. Bukan hanya sekadar omongan kosong cinta dan kasih, tetapi tiada penghayatan dan tidak memiliki ilmu tentangnya. Sebaliknya kecintaan perlulah diiringi dengan dukungan dengan ilmu dan kefahaman dari sumber yang benar.
 
Makanya, buku ini merupakan salah satu rujukan yang tidak kurang pentingnya bagi tujuan meneliti hal yang dimaksudkan. Di dalamnya mengandungi kupasan yang menarik berkenaan sekitar sejarah kehidupan bangsa arab, fasa-fasa peperangan, kehidupan agama, sosial, budaya, politik, ekonomi, geografi, suku kaumnya, dan beberapa kerajaan yang wujud ketika itu. Turut dipaparkan juga adalah sekitar latar belakang kehidupan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam secara lengkap dan terperinci kemudian ditutup dengan paparan detik-detik terakhir kehidupan beliau serta gambaran sifat dan budi pekerti beliau.
 
Lebih istimewa, buku ini turut dilengkapi dengan analisa sejarah, penukaran tahun peristiwa dari hijrah ke masehi, rujukan-rujukan hadis yang sahih, peta global/umum lokasi-lokasi bersejarah, dan beberapa yang lain.
 
Maka, hayatilah kisah sejarah yang sangat penting ini, bukan hanya sekadar kisah sejarah... tetapi sebuah kisah yang sangat penting kepada agama dan keimanan kita. Dari kisah beliaulah agama kita bermula... Jangan sampai kisah-kisah mistik dan mitos yang tiada asalnya lebih kita dahulukan, sedangkan kisah Nabi kita yang membawa petunjuk ini kita boleh abaikan pula...

Semak Cara Membuat Belian dan Pesanan

Write a review

Your Name:


Your Review: Note: HTML is not translated!

Rating: Bad           Good

Enter the code in the box below:



© 2014 ATSAR Enterprise | Galeri Ilmu Ahli Sunnah. All Rights Reserved.

Website tuned by fidodesign.net